تبلیغات
معلم لینک - شیوه های آموزش مسئولیت پذیری به نوجوان

معلم لینک

برگزیده ای از لینک مطالب وبلاگ معلمان ایران


 

مسئولیت پذیری از جمله مباحثی است که امروزه نظر بسیاری از صاحب نظران تعلیم و تربیت،

روان شناسی، جامعه شناسی و حقوق را به خود جلب کرده است. هم چنین پاره ای از آیات قرآن کریم

و روایات از امامان معصوم نیز بر این نکته اشاره دارند که انسان نه تنها در برابر خداوند مسئول است

و باید او را از سر خلوص و پاکی پرستش کند بلکه در قبال خویش و جامعه نیز باید مسئولیت هایی را

بپذیرد. اگر قبول کنیم که جامعه برای پیشرفت و بهبود بیش از هر چیز به اعضایی نیاز دارد که حس

مسئولیت قوی داشته باشند و در انجام وظایفی که بر عهده دارند کوتاهی نکنند لازم است که به پرورش

خصیصه ی مسئولیت پذیری در افراد اقدام کنیم.

 

آموزش مسئولیت، نفیس ترین هدیه ای است که می توانیم به فرزندانمان ارزانی داریم. چنین آموزشی

آنان را قادر می سازد که از خویشتن مراقبت کنند و در آینده به عنوان بزرگسالانی مسئول وظایف

خویش را به عهده بگیرند.

 

مسئولیت چیست؟


واژه مسئولیت از نظر لغوی به معنای توانایی پاسخ دادن و در عرف به مفهوم تصمیم گیری های مناسب

و موثر است. از نظر تعلیم و تربیت اسلامی مسئولیت عبارت است از احساس تعهد جهت اجرای دستورات

قوانین، مقررات، پند و اندرزهای دینی و رعایت هنجارهای اجتماعی که با قوانین و مقررات دینی و عقل

سلیم هماهنگ است.

نحوه آموزش مسئولیت پذیری


آموزش مسئولیت پذیری باید با هدایت و راهنمایی همراه باشد و به تدریج به آزاد شدن از کنترل والدین

منجر شود به گونه ای که:

کودک و نوجوان آزادی انتخاب در برخی از حوزه های زندگی را کسب کند.


با تصمیم گیری های شخصی، تندرستی خود را در معرض خطر قرار ندهد.

مسئولیت و پیامد انتخاب خود را بپذیرد.

بتواند مشکلاتی را که در اثر انتخاب نادرست خودش به وجود آمده است، حل کند.

 

اصول پرورش حس مسئولیت پذیری در نوجوانان

اصل اول: شناخت نوجوان

تمام کسانی که در امر آموزش و پرورش نوجوانان سهیم هستند باید به ویژگی های عقلانی، عاطفی،

جسمانی و اجتماعی آن ها آگاه باشند تا بر اساس ویژگی های فوق اقدام به آموزش مسئولیت پذیری

در نوجوانان نمایند.


اصل دوم: برآوردن نیازهای زیستی و روانی نوجوانان

پرورش حس مسئولیت پذیری در نوجوانان اقتضا می کند وضعیتی فراهم شود که در سایه ی آن نیازهای

زیستی و روانی آن ها برآورده شود.

 

اصل سوم: پرورش قوای ذهنی نوجوانان

برای اینکه نوجوانان بتوانند مسئولیت بپذیرند و به خوبی آن را انجام دهند باید قوای ذهنی و شناختی

آن ها شکوفا شود.

اصل چهارم: عزت نفس

برای تشویق نوجوانان به قبول مسئولیت انجام فعالیت های مختلف، لازم است که به عزت نفس آنها

توجه نمود و کرامت و ارزشمندی شخصیت ایشان را حفظ نمود.

اصل پنجم: تقویت تقوای الهی


تقوای الهی مانع نیرومندی است که انسان را از ارتکاب گناه باز می دارد و مهم ترین عامل برای انجام

مسئولیت انسان در برابر خداوند خویش، جامعه و طبیعت می باشد، لذا باید در تقویت تقوای نوجوانان که


خدمتگزاران و مسئولان آینده جامعه هستند، کوشید.

 

اصل ششم: تقویت اعتماد به نفس

اعتماد به نفس از مهم ترین عوامل جهت انجام مسئولیت انسان نسبت به خویش و جامعه ی بشری است.

کسی که از اعتماد به نفس برخوردار است به خوبی می تواند استعدادهای خود را شکوفا ساخته

و به پذیرش مسئولیت های فردی و اجتماعی روی آورد.نوجوانی که به توانایی های خود پی برده باشد

و متکی به قابلیت ها و توانمندی های خویش باشد به آسانی مسئولیت های زندگی اجتماعی را

می پذیرد.


اصل هفتم: شناخت ارزش های حاکم در جامعه


اولیا و مربیان باید نوجوانان را با ارزش های مرسوم جامعه آشنا ساخته تا بر طبق آن ارزش ها، رفتار

خویش را شکل دهند.

 

اصل هشتم: نظم و انضباط

گاهی نوجوانان به دلیل بی انضباطی یا بی نظمی ممکن است احساس بی کفایتی و بی ارزشی نمایند

و اعتماد به نفس خود را از دست بدهند و سرانجام در انجام مسئولیت خویش موفق نشوند.

لذا به منظور پرورش حس مسئولیت پذیری در آن ها باید نظم و انضباط در وجود آن ها تقویت شود.

 

نویسنده: سید صادق نبوی

مجله پیوند، شماره 402 و 403





طبقه بندی: تحقیـق و پـژوهش، روانشناسی و مشاوره، تربیتی و پرورشی، دوره متوسطــه دوم، دوره متوسطــه اول،
برچسب ها:نوجوان، آموزش، مسئولیت پذیری،

تاریخ: چهارشنبه 13 مرداد 1395

نظرات()